Усі сфери діяльності, в яких працює людина, завжди передбачають як користь, так і певні негативні наслідки. Найбільш яскравим прикладом є саме медична галузь. Для мінімізації ризиків та небажаних ефектів, пов`язаних з неналежним наданням медичної допомоги, необхідно об`єднати зусилля медичної професійної спільноти, громадськості та політичних організацій якомога швидше. Конструктивна співпраця та використання сучасних інструментів сприятимуть створенню безпечного медичного середовища як для пацієнтів, так й для медичних працівників.
Що ж таке безпека пацієнта?
Безпека пацієнта — це багатокомпонентне поняття, яке включає, перш за все, створення таких умови надання медичних послуг, за яких перебування пацієнта в лікувальному закладі не представляє загрози,а процес надання допомоги є ефективним, якісним та орієнтованим на запобігання завдання шкоди будь-якого масштабу.
Актуальність цього питання зростає з кожним роком
Так, згідно із статистичними даними ВООЗ, небезпечне надання медичної допомоги є однією з 10 головних причин смерті у всьому світі, кожен десятий пацієнт у розвинених країнах страждає від негативних наслідків, пов`язаних з наданням медичної допомоги. В країнах із середнім та низьким рівнем доходів, статистичні дані ще більш песимістичні. Україна, на жаль, не виключення. Попри суттєві недоліки ведення обліку випадків лікувальними закладами та недостатньо справедливі дані, реалії змушують замислитися:
- несвоєчасне виявлення хворих, діагностична недосконалість, відстутність раціонально побудованого маршруту пацієнта;
- порушення протиепідемічного режиму;
- призначення антибіотиків без урахування їх чутливості та прямих показань;
- використання застарілих та малоефективних дезінфекційних засобів;
- порушення режимів стерилізації виробів медичного призначення, повторної їх контамінації мікроорганізмами через недотримання правил використання;
- і, нарешті, недостатній рівень знань та навичок з питань інфекційного контролю.
Враховуючи вищезазначене, висновок доволі очевидний – поширення внутрішньолікарняних інфекцій та проблема антибіотикорезистентності посідає окреме місце серед головних викликів на шляху вдосконалення системи охорони здоров`я в Україні та потребує докладання значних зусиль.
Серйозний виклик — просте рішення!
Для успішної реалізації заходів з підвищення безпеки пацієнтів, керівникам ЛЗ необхідно якнайшвидше впровадити чіткі та зрозумілі внутрішні інструкції та алгоритми для медичних працівників, сприяти формуванню в колективі, так званої, культури безпеки, також важлива активна участь і персональна зацікавленість пацієнтів у покращенні якості надання медичних послуг в українських лікарнях.
Важливо усвідомити, що для створення безпечного простору не достатньо лише фінансосвих ресурсів або технологій, ключове значення мають такі аспекти, як професійна прихильність, чесна та прозора звітність, налагоджена комунікація між пацієнтом та медичними працівниками.