Імпульсивні покупки напередодні свят – роз’яснення психологів

Logo
Головна / Блог / Новини / Імпульсивні покупки напередодні свят – роз’яснення психологів

За статистикою, близько третини людей віком від 30 до 50 років мають більше заборгованостей за кредитними картками, ніж заощаджень. Що змушує витрачати надто багато і як приборкати свій імпульс до марнотратства?

Емоції та витрати

Негативні емоції та почуття викликають поведінкове зрушення у бік негайного поліпшення настрою. І коли ми відчуваємо себе пригніченим, ми схильні до марнотратства. Спонтанні покупки дозволяють людям візуалізувати себе у «кращому» житті, де вони дорого одягнені або оточені гарними речами.

«В кожному з нас живе внутрішня дитина, яка потребує задоволення своїх «я хочу». Саме тому багато людей полюбляє скуповувати різні дрібнички або розбирати акційний товар. Тут не настільки важлива сама покупка, важливі емоції», – пояснює психолог Одеського ЦГЗ Лейла Гасанова.

 

Вийти за рамки бюджету

Ще більше ми схильні багато витрачати на так звані «особливі випадки» (дні народження, свята), виходячи за межі бюджету. Невміння «вписувати» великі покупки до статей витрат призводить до надлишкових витрат. Ви можете вийти з цієї ситуації, створивши, наприклад, спеціальний рахунок, призначений, виключно на дні народження або Новий рік.

У період свят соціальні психологи часто спостерігають у людей «ефект снігової грудки», –  коли ми не можемо зупинитися і просто махаємо рукою: «А гори воно все синім полум’ям!» Ми щось дуже хочемо, посилено переконуємо себе, що наразі дозволити собі цього не можемо – а потім у нас «відмовляють гальма», і настає повний колапс самоконтролю. Стан посилюється, якщо ми ще й розплачуємось кредитною карткою.

Лейла Гасанова вважає, що спонтанні покупки схильні робити люди більш емоційні. Причому у «групі ризику», – молодь віком 18-30 років. «Чому? Все просто: саме в цієї вікової категорії найбільше потреб: потреба модно одягатися, потреба заявити про свій статус через новий гаджет».

«Також слід зазначити, що багато людей спонтанними покупками намагається заповнити пустоту: нещасливий шлюб, відсутність дітей, роботи, друзів тощо”, – пояснює психолог.

А от професор психології з Університету Сан-Франциско Раян Говелл каже, що в основі імпульсивної покупки – наш інстинкт самозбереження. У далекі часи мисливців-збирачів, коли люди бачили щось, що їм подобалось, вони миттєво хапали це, навіть, якщо ця річ була їм не дуже потрібна. Вони розуміли, що другого шансу отримати її вже не буде.

«Якщо ви бачите річ, яка здається дефіцитною, ви, звичайно, бажаєте її придбати», – пояснює Говелл.

 

Трохи про споживання

Як в Україні складалося суспільство споживання? СРСР, залізна завіса не дозволяли людям мати велику кількість речей. За незалежності України люди побачили західну культуру споживання у всій красі. Тільки грошей купувати дорогі західні товари у населення не було. У нульові ситуація змінилася. Позбавлені можливості купувати в СРСР люди купували більше, але це більше нагадувало хаотичні сплески, ніж стабільне споживання. До того ж офіційні мінімальні доходи одного члена української сім’ї були, наприклад, у 2002 році у 16 разів менші, ніж зараз – 245-300 гривень. Тобто наразі імпульсивні покупки українців стали більш «показовими», і робити їх стали частіше.

У той же час, від повідно до Індексу задоволеності життям (World Happiness Report), який складається на замовлення ООН, у 2020 році українці називали шопінг джерелом радості лише у 35% випадків. Лідер цього списку – сім’я – займає 69%, а діти – 64%.

 

Як уникнути імпульсивних покупок

Психологиня Лейла Гасанова пропонує деякі правила, які допоможуть уникнути імпульсивні покупки:

  • Скласти список необхідних покупок і чітко слідувати йому;
  • Розставити пріоритети (одяг купувати за необхідності, а в продуктовий відділ не йти на голодний шлунок);
  • Іти за покупками з конкретною сумою і витрачати тільки її;
  • Якщо є сумніви щодо покупки речі, яка коштує 50 гривень або менше, не слід витрачати на обмірковування більше 10 хвилин. Якщо товар дорожчий за 50 гривень і через 10 хвилин рішення ще не прийняте, краще покласти його на полицю.
  • Розділіть витрати на дві категорії: те, що вам подобається, та те, що ви любите. Наприклад, вам подобається витрачати гроші на одяг, але любите ви витрачати їх на подорожі. Відмовтеся від витрат з першої категорії. Це допоможе скоротити кількість імпульсних покупок.

У нас більше сили волі, аніж ми звикли думати, просто її потрібно зміцнювати. А це особливо складно, коли справа стосується фінансів. Щоб застосовувати ці поради в житті, доведеться попрацювати, але згодом вони обов’язково окупляться – у буквальному сенсі.

Підготувала Аліна Манасова