Головна / Про реформу / Як лікувальному закладу залучити додаткові джерела фінансування від органів місцевого самоврядування?

Як лікувальному закладу залучити додаткові джерела фінансування від органів місцевого самоврядування?

Отримання лікувальним закладом статусу комунального некомерційного підприємства передбачає збільшення фінансової самостійності, більш ефективне використання коштів та застосування гнучких управлінських рішень.

Щодо можливості фінансування закладів охорони здоров’я, які змінили організаційно-правову форму із комунальної установи на комунальне некомерційне підприємство.

Нагадуємо, що на сьогодні існує чотири основні джерела фінансування лікувальних закладів:

  1. За договором з НСЗУ.
  2. Виділення громадою кошти на утримання будівлі медзакладу, комунальні послуги. Розмір даних коштів залежить від рішення органів місцевого самоврядування.
  3. Додаткові доходи від надання платних послуг, перелік яких формує керівник лікувального закладу згідно з можливостями закладу. В цьому випадку дохід залежатиме від кількості та якості надання даних послуг.
  4. Донорські організації та благодійні внески.

Для того, щоб взаємодія головного лікаря та чиновників була ефективною, необхідно інформаційно підготуватися до переговорів з лідерами органів місцевого самоврядування (ОМС).

Отже, стисло про права та обов`язки медичного закладу та виконавчого ОМС щодо фінансування потреб громади.

Обов’язки медичного закладу:

  1. Надати медичну допомогу в об’ємі, передбаченому договором про медичне обслуговування населення з НСЗУ, пацієнтам, які подали декларацію лікарю у цьому закладі.
  2. Надати медичну допомогу у невідкладних станах будь-яким особам, що звернулись до медичного закладу.
  3. Надати медичну допомогу в обсязі, передбаченому місцевою бюджетною програмою (якщо така була прийнята).

Повноваження ОМС:

  1. Управляти закладами охорони здоров’я, організовувати їхнє матеріально-технічне та фінансове забезпечення.
  2. Встановлювати тарифи на побутові, комунальні, транспортні та інші послуги (в тому числі, на медпослуги, які ЦПМСД надає платно).
  3. Забезпечувати медичне обслуговування на відповідній території.
  4. Забезпечувати пільгові категорії населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Про що необхідно подбати головному лікарю заздалегідь, щоб зустріч з представниками ОМС пройшла продуктивно?

Крок №1.  Розрахуйте наявні потреби громади та закладу, які включають паспорт громади та бюджет  закладу.

Під час розробки паспорту не забудьте про визначення кількості та характеристики захворюваності населення, переліку місцевих програм у галузі охорони здоров`я, відсоток населення, яке користувалося ними, а також обов`язково спрогнозуйте потреби населення громади у ліках та медичних послугах на найближчий рік.

Розрахунок бюджету лікувального закладу передбачає прогнозування доходу, з огляду на кількість підписаних декларацій та інших джерел доходу, а також передбачених на наступний рік витрат закладу, як-от зарплати, ремонтні роботи, комунальні витрати, закупівля обладнання.

Крок №2. Створіть проект плану розвитку ЦПМСД, до якого рекомендовано включити наступні питання:

  1. Оплата комунальних та енергоносіїв для медичного закладу ОМС.
  2. Прийняття місцевих цільових програм щодо забезпечення пільгової категорії населення ліками та виробами медичного призначення.
  3. Прийняття місцевих цільових програм щодо забезпечення населення медичною допомогою понад програму медичних гарантій.
  4. Затвердження ОМС переліку та положення щодо надання платних послуг та порядку затвердження тарифів щодо їх надання.
  5. Погодження питання щодо оплати медичного обслуговування спортивних змагань, масових культурних та громадських заходів.
  6. Критерії ефективності ЦПМСД (наприклад, збільшення кількості скринінгів на онкозахворювання, збільшення кількості вакцинованих, кількості проактивних контактів з пацієнтами групи ризику, кількості інформаційних заходів для пацієнтів, охоплення пацієнтів програмою “Доступні ліки” та підвищення рівня задоволеності пацієнтів тощо).